Friday, February 6, 2009

Biadap: Sultan @ Umno...Apa Tindakan PR?

Melihat reaksi rakyat Perak, tidak kira apa bangsa…mereka protes dengan keputusan sultan.

“Mana boleh macam ni…kita sudah pilih Pakatan Rakyat. Bikin election lah...” Salah seorang lelaki cina bersuara bila saya mengajukan bicara.

Ya, malam 5 Februari 2009 di kediaman rasmi MB Perak meriah dan bersemangat. Saya sendiri menyaksikan, rakyat daripada pelbagai keturunan bersatu hati dan maksud – kembalikan hak rakyat; sultan wajar adil dan Najib jangan ganggu urusan Perak!

Saya tidak begitu mendengar apa yang disebut oleh beberapa pimpinan PR. Sementelah dewan utama kediaman MB memang sempit dan pembesar suaranya agak tenggelam dengan kebisingan suara dan hon kenderaan yang galak menzahirkan sokongan. Namun isinya saya tahu: MB Nizar adalah MB yang sah pada sisi undang-undang tubuh negeri Perak, ini adalah komplot jahat paling tidak bermaruah BN dan sultan jangan berlaku zalim!

Ya, apa-apa sahaja...asalkan kerajaan PR di Perak wajar diberikan peluang yang saksama. Kehilangan empat adun dalam sekelip mata penuh ’kekeliruan dan kekaburan’; tiba-tiba Najib senyum lebar bak hero menang pertandingan sabung ayam. Apa salahnya, DUN bubar dan pilihan diberikan kepada rakyat...kenapa sultan enggan dan semuanya dilihat memihak kepada BN. Jika SPR kita boleh fahami...tapi ini sultan, di manakah neraca pertimbangan penuh kebijaksanaan seorang graduan Oxford yang juga mantan Ketua Hakim Negara?

Saya kesal dengan apa yang telah terjadi. Namun saya lebih kesal jika PR khususnya di empat negeri berbaki gagal mengambil pengajaran. Amat mahal harga segala episod yang sudah berlaku di Perak Darul Ridzuan. Bukan dengan linangan air mata; tetapi maruah sebuah kerajaan yang sah namun dirobek begitu sahaja oleh tangan-tangan yang sepatutnya menjadi payung dan naungan rakyat di sana.

Satu: Andai institusi istana masih dianggap penaung yang adil dan saksama, maka itulah kesilapan kedua, ketiga dan keseterusnya yang akan menimpa semua negeri PR. Ingatlah, institusi istana di negara ini sudah lebih 50 tahun dijajah dengan pemikiran dan budaya Umno. Umno tanpa sedar telah merasuah istana dengan pelbagai mata benda. Anugerah balak, pasir, tanah dan sebagainya.

Apabila PR mengambil alih Perak, isu pasir misalnya menjadi ‘gendala’ yang tidak terungkaikan. PR di mana-mana negeri tidak lagi meneruskan tradisi memberi apa sahaja kepada istana. Adakah ini sesuatu yang direstui oleh para pemuka istana? Anda sendiri mengetahui jawapannya. Maka sebab itulah, sedikit kesilapan boleh merencatkan perhubungan PR dengan istana dan ia dijadikan sandaran menepikan PR walau terpaksa dianggap ’bodoh’ dan ’zalim’ oleh rakyat jelata.

Kedua: Nyahkan saki-baki tinggalan Umno dan BN dalam kerajaan dan organisasi negeri PR. Kita tidak boleh menjadikan mereka rakan apatah lagi sahabat. Jelas, betapa angkuhnya SUK Perak Datuk Abdul Rahman Hashim menghalau MB dan para exco-nya tanpa sedikitpun budi bicara. Inilah wajah sebenar mereka. Baik di Perak, di Selangor, di Penang, di Kedah mahu pun di Kelantan. Bezanya, Kelantan sudah lama ditadbir oleh PAS dan corak pemikiran rakyat Kelantan amat berbeza dan mereka amat menghormati Tuan Guru Nik Aziz itu sendiri, sehingga adakalanya dilihat ia melebihi hormat mereka kepada sultan.

Sekiranya pemimpin-pemimpin negeri PR di Selangor, Kedah dan Penang gagal menghapuskan saki-baki legasi BN @ Umno ini...ya, anda tunggulah kelak apa yang akan terjadi.

Tidakkah anda terfikir, siapakah yang menjadi dalang membocorkan semua rahsia atau maklumat penting seperti isu penyelewengan dan rasuah (jika benar) MB Selangor? Kenapa mudah benar Gerak beroleh info...kenapa Gerak tidak melaporkan satu helai pun salah laku pimpinan negeri BN, kenapa hanya PR?

Terus-terang, kerajaan PR kena gantikan saki-baki Umno @ BN ini. Khususnya Umno. Mereka adalah musuh dalam selimut. Manis di depan menyumpah di belakang. Lembut bertutur lidahnya bercabang. Maka, apa gunanya disimpan lagi semua ’tali-barut’ ini...nyahkan...YDP PBT, SUK, TIMB. SUK, Bendahari Kerajaan Negeri dlln. Jika tidak, anda tunggulah...ini bukan bicara kosong!

Ketiga: Kenakan tindakan tegas kepada kakitangan kerajaan negeri yang semasa zaman BN dahulu telah melakukan kesalahan nyata. Jika ini tidak dilakukan, maka ia tidak akan menjadi pengajaran kepada lain-lain saki-baki Umno untuk memberi hormat dan seterusnya menghormati kerajaan PR.

Lihat sahaja di Selangor, apakah tindakan kepada beberapa YDP PBT yang dahuluinya amat jelas diketahui ke-Umno-an mereka? Begitu juga di MAIS, JAIS dan Zakat? Tiada tindakan tegas dan dibiarkan sahaja. Akibatnya...saki-baki Umno merasa megah kembali dan makin besar kepala.

Kenapa begitu sukar mengenakan tindakan tatatertib kepada mereka? Adakah kerana mahu menjaga profesionalisme? Sebenarnya, tiada istilah profesional kepada puak-puak Umno. Jika sesama mereka sekali pun mereka sanggup hancurkan, sanggup bercah keting...apa lagi dengan musuh politik mereka.

Kesimpulannya:

Satu: Semua MB/KM di negeri-negeri berbaki PR harus bangkit daripada mimpi atau lamunan yang panjang. Anda tidak harus merasa bersalah memecat SUK anda...carilah apa sahaja alasannya, sebelum mereka bertindak menghalau anda sebagaimana SUK Perak.

Dua: Jangan anggap anda para MB profesional...kerana lawan anda para juak-juak Umno itu tidak kenal pun erti profesional. Persetankan istilah itu dan gantilah mereka dengan muka-muka daripada PR yang sudah terbukti mereka adalah kawan yang setia setiap masa.

Ketiga: Carilah jalan agar anda para MB dapat menundukkan pihak istana, sebelum mereka menundukkan anda. Jika anda para MB dan exco masih berbaik sangka dengan istana...anda akan mengalami apa yang dialami oleh MB Perak dan exco-exconya. Benar, sultan Perak berpesan dengan ayat al-Quran agar Nizar bersabar...rupa-rupanya, bersabar ketika mana Nizar dilucutkan jawatan dan dihalau dari pejabatnya!

No comments:

Post a Comment