Friday, February 6, 2009

Datuk Hassan Ali...berbaloikah 2.4 peratus?

Datuk Dr Hassan Ali, exco agama Islam mungkin lega dan bangga dengan peningkatan 2.4 peratus pencapaian dalam Sijil Menengah Agama di Selangor. Ia melambangkan mood ‘feel good’ atau wujud keserasian dengan imej PR yang diwakili juga oleh Pas yang Islamik!

Namun, cukupkah dengan 2.4 peratus? Hassan Ali seorang motivator terkenal. Dalam ceramahnya dahulu, beliau sering menyebut pelbagai data dan statistik mengenai gejala sosial yang parah dalam masyarakat. Satu soalan yang ingin ditanya...sejak menjadi exco agama di Selangor...sudah adakah kajian saintifik bagi mendapatkan data terkini mengenai gejala sosial ini?

JAIS misalnya, sudahkah diover-haul kembali agar ’allignment’nya yang dahulu sudah begitu jauh lari dari matlamat sebagai pengawal umat Islam dan pengembang Islam kembali berfungsi? Atau anda sudah lupa, termasuklah Hassan Ali sudah lupa, bahawa selama lebih 10 tahun dahulu, JAIS adalah ’ejen’ rasmi Umno bagi menghapuskan ajaran Islam yang sebenar dan menampalkan ajaran Hadari yang sesat sebagai penggantinya!

Saya bukanlah terlalu skeptikal dengan JAIS. Ramai kawan dan sahabat saya berkerja di sana. Namun, anda boleh membuat kajian sejauh manakah JAIS memberi kesan kepada umat Islam di Selangor.

Suatu waktu dahulu, semasa JAIS longgar dari kongkongan Umno, maka Badar di bawah JAIS adalah intitusi yang digeruni dan disegani. Mantan Mufti Selangor Datuk Ishak Baharom telah menambahkan harumnya nama JAIS. Ketegasan mereka menangkap pesalah ratu cantik memberikan imej cukup mulia pada mata masyarakat.

Namun, kemunculan malaun Umno berwajah jijik telah merosakkan JAIS dan meranapkan imej putihnya. Datuk Mansor Ramli telah membawa anasir-anasir Umno yang jahat lagi jijik ke dalam JAIS. Akhirnya, JAIS dipenuhi dengan golongan yang membenci para ulamak, membenci Hudud dan sebagainya. JAIS diisi dengan orang yang jahil agama. Membaca al-Quran pun merangkak-rangkak bahkan bagi kakitangan wanita, menutup aurat pun ala kadar sahaja!

Naiklah Ketua Pengarah baru, jika otaknya masih otak Umno...tidak akan ke mana. Kini, Datuk Kushrin sebagai Pengarah JAIS. Apakah perbezaanya? Bahkan dialah orangnya yang memberi amaran kepada kakitangan JAIS agar tidak memberi sokongan kepada Pembangkang semasa PRU 12 dahulu! Adakah semua ini tidak sampai kepada pengetahuan Hassan Ali? Jika ya, tidakkah Datuk Kushrin ini merbahaya bagi PR untuk disimpan lama-lama?

Datuk Hassan Ali harus memberikan suatu suntikan baharu kepada JAIS. Tapi masalahnya, Hassan Ali sendiri makin lama makin layu. Semangatnya seolah-olah kian pudar. Jika dahulu semasa memberikan ucapan, ianya berdegar-degar... ”Saya akan membuat perubahan di dalam JAIS.”
Ah...kini...silap-silap beliau yang berubah...bukannya JAIS.

1 comment:

  1. saya stuju sangat, Hasan Ali makin layu tak macam mula2 dulu.. saya rasa jais lebih elok dibersihkan sekarang dari tunggu lama2

    ReplyDelete