Friday, February 6, 2009

MB Selangor…Masih banyak yang kena ‘diperbaharui’

KeAdilan adalah sebuah parti berteraskan ‘reformasi’. Itulah slogan keramat. Tan Sri Khalid Ibrahim naik menjadi MB setelah menang dalam pilihan raya. Itulah juga slogan keramat yang memenangkan beliau, di samping ’Makkal Sakhti’.

Reformasi ataupun islah adalah proses yang berterusan. Apabila PR menerajui Selangor dengan Tan Sri Khalid sebagai MB-nya, maka ramai menjangkakan suatu reformasi bakal berlaku. Masing-masing ternanti-nanti...apakah reformasinya, apakah pembaharuannya?

Malangnya, penantian tinggal penantian. Terlalu lambat atau hampir tiada reformasi berlaku dalam struktur pentadbiran di Selangor. Muka-muka lama yang merupakan legasi Umno-BN terus menduduki kerusi empuk mereka. Tanpa memperlekehkan wibawa MB Khalid; namun tindakannya yang sebegitu lambat amat dikesali.

Hari ini, MB Selangor mengumumkan muka-muka baru dalam PKNS. Aduhai...lama sangat baru terfikirkah untuk melantik orang-orang daripada parti sendiri? Azmin Ali baru merasa menjadi Ahli Lembaga PKNS setelah hampir setahun Selangor diperintah parti sendiri. Kasihan beliau.

Saya melihat, MB Khalid sebenarnya terlalu berhati-hati dalam menjalankan amanah sebagai MB. Sifat sedemikian baik, namun ada keburukannya. Ya, dengan melarang ahli-ahli politik termasuk dari parti PR sendiri menjadi ahli dalam Majlis PBT misalnya; memang bermaksud mengekang campur tangan luar...namun tanpa sedar beliau telah melabelkan ahli-ahli parti sendiri adalah golongan yang tidak boleh diharap. Samalah seperti YB-YB Umno dahulu.

Ya...inilah maksud tersirat di sebalik larangan tersebut. Bayangkan, seorang ahli parlimen sendiri di Selangor tidak boleh menegur atau mempengaruhi keputusan PBT. Apakah Tan Sri Khalid fikir, ahli parti sendiri akan membawa kerosakan kepada negeri Selangor. Atas premis inilah...mungkin insiden MP Kapar Makinavasagam menjadi isu hangat tempoh hari.

MB Khalid harus sedar, matlamat dan niat PR adalah amat jelas jauh berbeza dengan Umno @ BN. Kita mahu merakyatkan segalanya, sedang mereka mahu mengkronikan segalanya. Apakah wajar menyamakan awal-awal lagi ahli-ahli parti sendiri dengan orang Umno @ BN?

Mungkin jawapan MB Khalid, ini adalah langkah pencegahan. Namun bagi saya, ia adalah langkah yang merosakkan negeri PR sendiri. Contohnya, dalam pemilihan tender kerajaan negeri berlaku ’ketirisan’ tanpa disedari. Iyalah, jika tukang pilihnya para atasan PBT yang merupakan orang-orang Umno...jangan haraplah mereka akan bersifat telus dan adil. Jika saya sendiri di tempat mereka, baik saya beri kepada ahli parti sendiri sebelum kuasa ditarik balik dan ahli-ahli parti sendiri tidak dapat apa-apa.

No comments:

Post a Comment