Saturday, February 7, 2009

Cadangan reaksi PR Perak kepada MBH baru tu...

MBH Perak (MBH = MB Haram) mengatakan, MB Datuk Sri Nizar buta undang-undang apabila enggan meletakkan jawatan. Sakit telingan dan pedihnya hati bersalut mual mendengar celoteh MBH Umno ini! Jika dulu muka Tun M yang dibenci, kini bertambah lagi muka Najib dan si MBH ini.

Saya melihat, Umno adalah satu-satunya parti tua yang dah reput menunggu masa untuk mati, namun masih bernafsu muda dan ghairahnya tidak pernah padam. Inilah Umno. Mereka peduli apa dengan pandangan orang. Mereka peduli apa orang nak kata. Yang penting KUASA. Mereka akan mendapatkannya walaupun mereka terpaksa berbuat apa sahaja...termasuklah makan ludah dan kahak mereka sendiri!

Ada orang-orang Umno berkata: ”Dahulu kerajaan Perak dibayangi DAP = Cina, sekarang pula dibayangi bebas dan Melayu...sebabnya hampir semua Adunnya Melayu.”

Saya mencelah: ”Hanya orang Umno sahaja berkata demikian. Orang Perak sendiri merasa selesa, orang luar Perak pula yang berlebih-lebih.”

Ingin sahaja saya menambah...sebenarnya selepas ini Kerajaan Perak BN akan dikenang sebagai Perampas Kuasa Rakyat dan juga Kerajaan Haram.

Kebetulan kawan saya si Umno itu orang Kuala Pilah...memang banganglah bagi saya jika terus melayannya.

Sekarang, saya ingin mengajak anda melihat apakah tindakan balas atau reaksi yang sewajarnya diambil oleh PR. Saya tidak kata idea saya ini baik atau hebat, namun mungkin boleh difikirkan rasionalnya...

Satu: PR di Perak perlu memastikan baki Adun PR tetap istiqamah, kemungkinan besar usaha berterusan sedang dibuat bagi menarik lagi beberapa Adun PR ke dalam BN. Sudahlah kedudukan dua Adun ’bebas’ itu sangat rapuh...maka kelalaian PR mengawal Adun mereka yang 28 orang akan memberikan kesan lebih negatif jika tidak diambil tindakan awal.

Dua: MB Nizar dan semua exconya berhak menyaman MBH dan Exco-H yang baru kerana mereka dilantik atau memegang kuasa cara tidak sah. Dengan cara ini, sekurang-kurangnya ada tindakan balas yang boleh membuka mata mereka bahawa ini adalah negara demokrasi bukannya monarki...

Tiga: Wujudkan rangkaian maklumat yang lebih efisien agar masyarakat desa khasnya di kampung-kampung pedalaman tidak ditipu oleh BN. Media mereka terlalu jijik memanipulasi berita. Jika ini tidak dilakukan, dikhuatiri akan ada masyarakat kampung yang termakan hasutan dan dakyah jahat Umno @ BN ini.

Empat: Semua Ketua Kampung dan JKKK yang sudah dibentuk perlu digembeleng terus sebagai unit di peringkat grass root PR. Mungkin sudah tiba masanya, PR memiliki rantaian intelligent sendiri di peringkat bawahan yang bertindak sebagai wadah menyalurkan info dan menggerakkan massa di Perak. Kewangan bagi menaja gerak kerja ini hendaklah dicari oleh PR Perak.

Lima: Menyaman SUK, Datuk Mufti dan sesiapa sahaja yang dirasai telah menyumbang kepada kejatuhan kerajaan PR. Datuk mufti misalnya, sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang tidak memihak; namun kenyataannya telah menunjukkan minda Umno-nya dengan membelakangkan al-Quran dan al-hadis. Adakah seorang tokoh agama seperti beliau boleh menerima perlantikan MBH itu walhal semuanya diselaputi kekaburan dan ketidak-sahihan.

Enam: Saman Najib Razak dan bongkar habis-habisan kebobrokannya. Imej Najib perlu dilihat terlalu kotor dan jijik. Dengan itu, rakyat akan memejamkan mata dan memekakkan telinga apabila melihat wajah Najib. Jika boleh sampai ke tahap orang geli mendengar suaranya dan menutup TV dan radio bila dia keudara. Jika boleh, jika gambar beliau di depan akhbar, maka akhbar itu tidak akan laku.

Tujuh: Gerakkan usaha memboikot media yang benar-benar merosakkan PR di Perak. Utusan memang sudah merasai kesannya. Kembangkan lagi kepada akhbar lain. Sebagai gantinya, perkembangkan akhbar Harakah, Suara KeAdilan, Rocket dan sebagainya. Juga akhbar internet yang difotostat dan diedarkan kepada massa.

Lapan: Gerakkan massa agar memboikot semua majlis rasmi yang melibatkan MBH bahkan sultan jika perlu. Ia melambangkan sikap rakyat yang enggan menerima suatu pembohongan dan penipuan yang berskala besar di Perak. Boikot ini pasti memberi kesan kepada mereka. Misalnya hari ini (7 Feb 09), MBH Zamri pasti terasa kerana kehadirannya ke rumah terbuka Tahun Baru Cina kurang diberi sambutan. Akhirnya dia akan sedar, dia adalah MBH yang tidak dikehendaki dan pastinya akan melemahkan semangatnya.

Sembilan: Minta seluruh rakyat Perak agar membuat majlis bacaan Yaasin setiap malam selama 40 hari / malam minta Allah SWT tunjukkan siapa yang benar. Umno takut dengan Yaasin ini. Kita tengak apa yang akan terjadi kelak.

Sepuluh: Gesa seluruh rakyat Perak memohon pelbagai peruntukan daripada kerajaan MBH yang baru ini. Jangan bagi peluang...gasak cuku-cukup.

Sebelas: Cari dua ekor kodok itu dan pandai-pandailah anda buat apa yang patut....

No comments:

Post a Comment