Friday, March 13, 2009

Umno mendungukan sesiapa sahaja yang mendekatinya

Seorang kenalan di Ipoh menghantar SMS… ‘Tugu Demokrasi Diroboh!’ Kecik hati saya…dalam diam-diam…terbit perkataan… “Celaka sungguh Umno ni!”

Saya memang malas nak dengor berita radio atau tengok berita di TV atau baca akhbar perdana. Pasai apa…sebab semuanya berita yang dipaparkan, boleh menyebabkan emosi saya terganggu. Menyebabkan saya jadi radang dan bengang. Menyebabkan saya mula marah-marah.

Apalah salahnya ‘Tugu Demokrasi’ itu. Apakah mereka begitu iri dan dengki, waima apa-apa sahaja yang berkaitan dengan MB Nizar atau Pakatan Rakyat, maka ia kena dihapuskan.

Tepatlah kata seorang kawan, manusia secerdik Zambry pun boleh jadi bodoh dan dungu bila bersama dengan Umno. Dahulu, saya memang suka menyebut perkataan ini. Misalnya, Rais Yatim yang cerdik pun jadi bodoh bila duduk dalam Umno. Tinggal Tengku Razaleigh je masih dok ada cerdik sikit-sikit.

Kemudian, waktu bersarapan pagi di sebuah gerai bawah pokok, saya terpandang muka hadapan Harakah. Gambar Demo Anti PPSMI. Kelihatan Datuk Samad Said, saya membaca apa katanya: “Saya dituduh menjadi alat; sebenarnya saya dimanfaat!”

Inilah ucapan orang cerdik. Bukan seperti Umno, jika kenyataan menegur sedikit sahaja, maka dianggap orang itu menentang mereka. Takkanlah manusia setua A. Samad Said, sudah menulis puluhan buku bahkan antara sasterawan Melayu yang fasih berbahasa Inggeris, sanggup dirinya menjadi alat golongan yang bukan-bukan. Beliau bukanlah budak hingusan yang tak habis mengaji di universiti. Taraf beliau bahkan lebih hebat daripada ramai profesor di universiti, kerana ramai juga professor yang sanggup menipu diri demi periuk nasi.

Saya juga merasa pelik dengan kenyataan doctor gigi yang kini menuduh wujudnya komplot menjatuhkan beliau menjelang Perhimpunan parti paling hampeh dalam dunia…umno.

Ceh…sapa la yang teringin sangat nak sabotaj. Kemudian, dia minta SPRM tangguhkan siasatan sehingga selepas pemilihan umno. Punya la dungu pakcik doktor gigi peminat tempe ini...apa ingat SPRM ini perkakas Umno ke...SPRM adalah bebas dan bertanggungjawab kepada negara. Tapi...bila tengaaak wajah Said yang anaknya ditangkap di Australia...munasabahlah Khir Toyo minta ditangguhkan siasatan.

Kini, saya teruja pula dengan pembentangan Bajet Mini yang Najib Toya bentangkan...kelakor juge dengan berbillion yang dijanjikan...Cuma teman mikio, yang Najib amik RM7 billion dulu tu, mane peginye...?

No comments:

Post a Comment