Friday, March 13, 2009

Aisyeh man...how do u do...

Tamsilan mudah seorang Tuan Guru:

“Kita mengajar budak-budak solat guna bahasa Melayu; nanti mereka solat dalam bahasa Arab. Demikianlah, ajar anak-anak sekolah matematik dalam bahasa Melayu, baharulah mereka mudah nak faham.”

Mudah dan jelas apa yang dikatakan oleh Tuan Guru Hj Hadi Awang. Tak tahulah saya, jika orang-orang Umno khususnya para tok dalang mereka ni tak reti bahasa Melayu. Maklumlah, deme mengaji di UK dan speaking London.

Ada cikgu yang saya tahu dia memang menyokong Umno, mempertahankan PPSMI. Katanya, eloklah dasar tu dipertahankan. Buat apa buat sekerat-sekerat.

Saya malas nak menempelak sama ada cikgu berkenaan atau mana-mana orang Umno. Tapi saya yakin 100%, jika saya challenge cikgu berkenaan membaca jawi (bukan baca al-Quran), gerenti kantoi punye lah...

Itulah dia Umno...masih nak berlagak lagi tu. Tak sedor diri langsung puak-puak ni. Mengaji quran pun pelat, membaca jawi pun gagap...belum suruh buat kali-kali dan darab bahagi dalam bahasa Inggeris lagi...pun nak berlagak mempertahankan bahasa Inggeris.

Semasa dalam sebuah seminar bersama firma audit di Lembah Kelang, saya diberikan sedikit peluang menerangkan kaedah-kaedah Islam meraikan kewangan. Saya dan sahabat membentangkan kertas kerja dalam bahasa Melayu. Bila habis, kami berkomunikasi dengan audiens.

Mereka bertanya bermacam-macam perkara. Sebelum penutup, saya menegaskan yang mereka bernasib baik kerana saya dan sahabat memberikan penerangan dalam bahasa Melayu, bukan Inggeris atau Arab. Jika tidak, mereka mungkin tidak faham...silap hari bulan, kami yang membentangkan pun tak faham.

Maka, kata saya...demikianlah nasib anak-anak kita di sekolah dan juga guru-guru mereka. Mereka dipaksa berbahasa Inggeris untuk memahami suatu ilmu yang sukar. Jika ibu bapa sendiri berasa sukar memahami ilmu taharah jika diajar dalam bahasa Arab, maka bagaimana pula ilmu yang bersifat konseptual dan formula seperti matematik dan sains?!

Saya juga merasa jengkel, apabila beberapa pemuka Umno bermati-matian mempertahankan bahasa penjajah ni. Hee...ikut hati, teman nak sambekan aje mulut deme tu. Makan pun belacan dan petai jering, sedar le diri awak tu Melayu.

Ini soal prinsip, soal dasar. Perlembagaan Malaysia jelas memberikan kedudukan tinggi kepada bahasa Melayu. Yang peliknya, parti Melayu yang paling ’power’...kononnyalah, tak sedor dah tinggai dahan kurus yang nak patah, akar umbi pun dah goyah...akor tunjang dah putuih...masih nak pertahankan.

Kita tunggu le...tak lame dah. Lepas ni, deme semuanye akan tersungkor ke bumi...bersama-sama pokok Umno mereka yang dah reput dan pemimpin mereka yang suka mengarut...masa tu bila kite jumpe puak-puak ni, kita kate ape ke demer...

”Aisyeh man...how do you do, ayam tak patuk itik tak sudu...ana belah dulu...”

No comments:

Post a Comment