Tuesday, April 7, 2009

Kemenangan paling bermakna..!

Ketika mana teman mengetik keyboard ni, di TV9 tengah ada slot Hujah. Teman ingat, deme nak ulas isu PRK di 2 Bukit dan 1 Batang...hampeh, memang bengap media massa di Malaysia ni. Deme pi bahas isu lain, kenaikan PM baru dan peluang ekonomi...uwekkk, nak termuntah hijo rasanya. Bukan apa...dah jelas di dua PRK rakyat menolak BN, che deme yang menang...tak cukup le saluran TV untuk deme membahaskan betapa kenaikan PM baru telah memulihkan keyakinan rakyat yang tidak terkira le lagi jumlahnya.

Uwekkk....teman nak gi muntah jap...

Ha...lega. Dah habih dah Hujah tu. Agak teman le kan, budak mana le nak tonton tayangan yang sebengap itu.

Apa-apa pun, teman mengucapkan alhamdulillah kepada Tuhan Rabbul a’lamin, kerana telah memberikan kemenangan kepada PR di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Ia adalah referendum rakyat yang jelas nyata. Tak payah nak dakwa-dakwi lagi. Paling ketara, bak pepatah...udah terang lagikan bersuluh. Disuluh pulak dengan toslet baru yang bebaterikan ebeready. Miau...!

Teman cuba membukok Harakahdaily...cis, udah disabotaj ke apa. Tak buleh mmbukoknye. Teman cube juge mmbukok Tranungkite...pun tak buleh juge... Huish, sah...memang ada yang sabotaj ni. Mujo le Perakekspress deme tak sekat juge...tidak, hampe le teman, jenuh nak memeyro ke lain le pulok!

Analisis teman mudah aje, di Semenanjung rakyat secara majoriti telah menyatakan bahawa PR adalah pilihan mereka. Ini kerana, rakyat di Semenanjunglah yang paling jelas melihat kelaku huduh Umno bila deme dapat kuasa. Di samping itu, rakyat di Semenanjung juga lebih terdedah dengan info.

Manakala, di Sabah dan Sarawak...mereka masih agak terlambat menerima arus perubahan ini. Jika di Sabah, munkin lain sedikit. Tapi Sarawak ni agak payah... Teman setuju dengan kata-kata pemimpin Gerakan, bahawa faktor pendalaman (rural’s factor) di Sarawak menjadi punca kekuatan BN.

Yelah, satunya menunjukkan betapa mereka mungkin tidak mendapat maklumat yang lengkap sebelum membuat pilihan, keduanya mungkin juga lebih mudahlah BN menipu apa yang patut...maklumlah, bawa peti undi berbatu-batu dengan helikopter...apa yang tak bisa berlaku? Ha...pikio ler sendiri yeob!!!

Alhamdulillah...suara PR akan lebih kuat lepas ini di Parlimen...maka tenggelamlah Najib hendaknya, amin.

No comments:

Post a Comment