Thursday, April 2, 2009

Tergedik-gedik menari di belakang Menteri: Apa maksudnya?

Beberapa kenalan menzahirkan rasa pelik, kenapakah Zahid Hamidi, Menteri Agama di Malaysia yang nampak lantang bersuara isu-isu agama, sanggup membiarkan perempuan cina seksi menari dan menyanyi di belakangnya. Namun, ada juga yang tidak merasa pelik, kerana kononnya…yang menari itu di belakang Zahid. Zahid tak tengok pun paha gadis cina tu…kata salah seorang kawan sambil berseloroh!

Persoalannya, kenapa mereka yakni masyarakat cina di tempat berkenaan tergamak membuat persembahan gaya seksi sedemikian, walhal Zahid Hamidi masih ada di hadapan?

Inilah persoalannya? Saya tidak terfikirkan pun isu budaya, kerana setahu saya orang-orang cina pun zaman dahulu tahu adab dan tau malu. Mereka pakai ciongsam hingga tutup segala, bukannya dedah-dedah dan dedah!

Saya menyatakan, perlakuan sedemikian tidak akan terjadi jika Nik Aziz ataupun Nizar sendiri yang hadir ke tempat mereka. Ini kerana, mereka hormat kepada apa yang dipegang sebagai prinsip oleh Nizar dan Nik Aziz. Hormat kerana prinsip dan hormat kerana takut lain. Inilah bezanya PAS dan Umno!

Saya juga amat yakin, apabila masyarakat cina sudah berani melakukan adegan seksi ‘di depan’ pak menteri sendiri…itu tandanya, mereka sudah hilang hormat. Saya ulangi, mereka kaum Cina sudah HILANG HORMAT kepada Umno.

Kerana apa? Ya…kerana dalam Umno sendiri mereka tiada prinsip yang jelas dan hakiki. Mereka kata pertahan agama; tetapi mereka memijak agama. Mereka kata pertahan bahasa; tetapi mereka lanyak bahasa…jadi, apa lagi yang ada pada Umno?

Umno juga terkenal dengan ‘perempuan.’ Najib sendiri begitu sinonim dengan perempuan…ah, ramai lagi dalam Umno yang terseret namanya dengan banyak perempuan. Pak Lah yang alim itu pun sukakan Michelle Yeoh…aduh…apa salahnya jika perempuan menari dan bergolek-gelek di depan pemimpin Umno?!

Jadi, inilah bayangan sikap dan rasa hormat orang bukan Melayu kepada Umno hari ini. Jadi…anda fikirlah. Apakah kesudahan Umno suatu masa kelak?

2 comments:

  1. baru menang VP dah wat hal tak molek!

    ReplyDelete
  2. Lan...Zahid Hamidi kena buat post mortem...pasai apa orang cina tak respek dia...

    ReplyDelete