Friday, April 3, 2009

Khir Toyo mungkin jadi bisnes man lepas ni


Khir Toyo sudah kalah dalam pemilihan agung Umno. Asalnya, peluang dia mungkin cerah. Maklumlah, wajahnya pun sudah cerah bercahaya, akibat tabiat pemakanan tempenya yang berkesan. Sayangnya, sata-saat dia nak masuk liga dan bersaing dengan Khairy dan Mukhriz itulah, kerajaan PR Selangor mula menyelongkar segala ‘khazanah’ tinggalan Khir sewaktu menjadi MB.

Khir mungkin bengang, isk…bukan mungkin, dia memang bengang. Bengang gile kata budak-budak sekarang. Sebab itu dia keluar statement dalam news paper, ada usaha mensabotaj dirinya yang didalangi oleh orang dalam Umno sendiri dan berkerjasama dengan parti lawan.

Saya sengih sampai ke telinga, itulah Khir yang sudah mula gelabah. Jika semasa pencalonan dahulu memang dia antara calon favourite. Kini, dia dah corot!

Saya tak pelik, bagaimana PNSB mengeluarkan wang yang begitu banyak bagi keselesaan Khir. Sebabnya, memang tabiat Umno untuk menyedut apa sahaja kemudahan yang ada, demi kesenangan diri. Khir ini hanya tak bernasib baik, kerana Selangor kini dikuasai PR. Jika tidak, mungkin dia sudah menang besar dalam pemilihan ketua pemuda Umno.

Bertuah sungguh Khir anak beranak, berjalan pusing dunia hingga ke Disneyland pun dibiayai oleh PNSB. Memang bertuah, memang mereka manusia pilihan. Maklumlah, jika rakyat biasa siapa yang mampu ditaja ke mana-mana sahaja. Semuanya kena mengeluarkan duit dan belanja. Jika tidak ada duit, maka duduk diamlah di rumah. Tengoklah muka anak bini lepas sorang…sorang!

Kini, Khir mungkin sedang termenung di meja makan sambil mengenangkan hala tuju dirinya selepas ini. Mungkin dia teringat, lebih baik sahaja membuka Klinik Gigi dan di samping itu menjual tempe. Maklumlah…bukan senang nak cari doktor gigi sehensem Khir yang mengamalkan tempe sebagai petua awet muda. Inilah masanya Khir mencuba bisnes pula.

No comments:

Post a Comment