Thursday, March 5, 2009

Kepelbagaian isu perundangan…baliklah kepada al-quran dan as-sunnah

Semasa saya belajar syariah dahulu, antara lain kami ditegaskan bahawa Allah SWT meletakkan lima perkara sebagai asas penting yang AMAT dipelihara oleh syariah, ia dinamakan maqasid syariah atau al-khamsah ad-dururiyyah…, iaitu: Memelihara Agama, Nyawa, Akal, Keturunan dan Harta. Bagi memudahkan saya menjawab soalan semasa peperiksaan, saya membina kata kuncinya, iaitu ANAKeH!

Islam menurunkan perundangannya bagi memelihara agama, maka diharamkan murtad; menjaga nyawa diharamkan pembunuhan; menjaga akal maka diharamkan arak; menjaga keturunan atau nasab maka haramlah perzinaan dan memelihara harta maka diharamkan mencuri dan menyamun atau yang seangkatan dengannya.

Baiklah…apa kaitan dengan isu di Perak? Saya bukanlah seorang ahli fikah atau digelar fuqaha yang bijak menafsirkan suasana dan kemudian mengeluarkan hukum dengan pelbagai usul fikah dan qawaedul fiqhiah yang lain. Teman ngaji rendah je…ate, sikit-sikit tu boleh le teman mencerakinkannya…

Di Perak, isunya ialah Rampasan Kuasa. Pada saya, rampasan kuasa adalah seiras dengan ‘mengambil hak orang secara paksa’. Ia boleh jadi, mengambil pen atau kereta kawan misalnya secara paksa, lepas tu ngaku sendiri yang punya, lebih teruk lagi menafikan pemilik asalnya dan pegi juai kat orang lain pulak dan sebagainya…, dalam konteks besar ia dipanggil ‘menyamun’.

Setakat yang saya belajar…sikit-sikitlah…menyamun adalah lebih jahat daripada mencuri. Namun, kesalahan menyamun tetap dikategorikan di bawah Penal Code syariah yang dinamakan Kesalahan Jenayah Hudud.

Ha…ambik!!! Hukumnya bukan sekadar potong tangan…berat lagi. So, saya tak taulah…adakah ‘Merampas kerajaan secara haram’ di Perak ini boleh dimasukkan ke dalam kesalahan hudud juga…mungkin benda ni, Tok Mufti Harussani (harus dua kali…) boleh tolong jawab…dia kan mufti.

Secondly..., kenapa saya kata kena kembali kepada Islam? Kerana sejarah menunjukkan, kerajaan yang diambil secara paksa tidak akan aman. Kita mana boleh menafikan sejarah, saat Majlis Tahkim di antara Saiyidina Ali Kwjh dan Muawwiyah bin Abu Suffiyan (masing-masing diwakili Amru al-Ash di pihak Muawiyah dan Abu Musa al-Asyaari di pihak Ali), telah berlaku ‘rampasan’ kuasa secara licik sehingga tercabutnya jawatan khalifah dari pundak Saiyidina Ali (secara paksa!)

Sejarah mencatatkan, berlaku perpecahan yang besar. Khalifah Ali tetap terus menjadi khalifah bagi sebahagian umat Islam sehinggalah Hassan ibn Ali sanggup melepaskan jawatan dengan syarat-syarat yang tertentu. Namun, insiden Karbala amat sadis sekali selepas itu…saya enggan mengenangnya, kerana ia mencarik luka yang amat dalam sekali dalam sejarah ahlul bait rasulullah….dan ini kita tidak mahu sama sekali berulang dalam bentuk moden di Perak…

Rentetan sejarah ini menyaksikan, Madinah dan jajahannya tidak pernah aman. Biar pun semasa pemerintahan Umar bin Abdul Aziz dari Dinasti Umaiyyah berlaku keamanan, namun ia tidak kekal. Kewafatan Umar mengembalikan gelodak anarki. Saya rasa, kita tentu tidak mahu selepas ini, takdirnya PR kembali menguasai Perak selepas pilihanraya (tak kiralah PRU 13 atau selepas pembubaran DUN Perak), maka PR mengambil pendekatan berdendam sebagaimana

Kerajaan Abbasiyah lakukan ke atas saki-baki Umaiyyah. Sebab itu kita kena ambil iktibar dan kembali kepada Islam. Dalam al-Quran sudah jelas, dalam hadis sudah jelas. Antaranya (setakat yang saya tahu dan ingat):

Satu: Semua pihak kena letakkan asas yang Islam nak di atas, iaitu keadilan. Baik PR, BN mahu pun istana, letakkan keadilan di atas. Ini yang Islam nak, bukan Melayu atau apa-apa asas dan sandaran lain. (ingat…Islam itukan adil…

Rujuk firman Allah SWT: “Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang ADIL dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot,” (Al-Baqarah, 2: 143)

Dua: Semua pihak kena bermesyuarat mencari jalan penyelesaian. Jika PR nak mesyuarat tapi BN lari, sampai bila pun tak selesai. Jika BN mesyuarat tapi ‘tutup pintu’ kepada PR pun kantoi juga. Jika istana mesyuarat hanya dengan BN sahaja pun kantoi jugalah. Kena ada semua sekali. Kemudian, buat satu ketetapan yang diperakui. Jika nak bubar DUN pun, kena patuhilah…

Allah bagi tahu kat kita: “Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku berlemah lembut terhadap mereka.Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar ,tentulah mereka menjauhi diri dari sekelilingmu . Kerana itu maafkanlah mereka.Mohon ampun bagi mereka,dan bermesyuarahlah dengan mereka dalam urusan itu.kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad,maka bertawakalah kepada Allah.Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal kepadanya,” (Ali Imran, 3: 159)

Tiga: Semua peringkat kena amal sikap sabar dan tasamuh (bertolak-ansur), tidak taksub, tidak selfish (tamak) dan sebagainya. Jika ditakdirkan apa sahaja keputusan sama ada daripada mesyuarat di atas atau selepas pemilihan semula oleh rakyat…jangan dok buat lagak lagi, rampas kuasa lagi…jika tidak sampai bila pun isu di Perak tak selesai yeob!

Last but not least, let us see this reminder from Allah SWT: “Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan,” (al-Maidah, 5: 8)

Dan kata Allah lagi: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan ADIL. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat,” (Al-Nisa’, 4: 58)

Wallahua'lam...


2 comments:

  1. kalo semua umat Islam kat dunia skrg ikut betul ajaran Islam dah tentu aman damai seluruh dunia ... malangnya orang Islam sendiri mengabaikannya .. wallahualam ...

    ReplyDelete
  2. Antara perkara yang tidak dikabulkan oleh Allah SWT semasa nabi berdoa di dalam sujudnya ialah, agar semua umatnya bersatu hati tidak berpecah...ana selalu memikirkan, apakah hikmah di sebalik keengganan Allah SWT mengkabulkannya?

    ReplyDelete