Friday, March 6, 2009

PR Vs BN...jangan le berlembut sangat yeob


Keharmonian kaum yang diuar-uarkan di Malaysia ibarat ‘telur bergolek di hujung troli.’ Apabila bergetar sedikit sahaja…acheh…cheh…udah jatuh bedebup ke lantai. Lepaih itu, pecah le… Hanchoor!

Perpaduan yang dianjurkan oleh BN di Malaysia amat rapuh. BN meletakkan asas polarisasi kaum sebagai neraca perpaduan. Sejak pra-merdeka, setiap etnik diwakili oleh parti yang berbeza. Umno untuk Melayu, MCA untuk Cina dan MIC untuk India.

Selepas 50 tahun merdeka, prasangka kaum masih menebal. Silap sikit sahaja, mulalah kedengaran suara-suara sumbang. Yang peliknya, suara itu datang dari dalam batang tubuh BN sendiri.

Orang Umno misalnya, terlalu fanatik dengan perkauman...kononnyalah. Apabila hak Melayu cuba disinggung...merekalah yang mempertahankannya...kononnyalah. Hakikatnya, Umno sendirilah yang menjahanamkan bangsa Melayu.

Tak usah pegi jauh-jauh, che mike chegoye pada nasib bahasa Melayu sendiri, apa jadinya di tangan Umno yang kononnya fanatik assabiyyah Melayu-nya tu. Kendian, mike tengok pula kepada hak-hak Melayu yang dijamin perlembagaan, biasiswa Melayu misalnya, makin chupoi dihakis dek kefanatikan Umno.

Sebab itu le teman kate, Umno atau BN hanya pura-pura bersatu. Mereka bersatu hanya depan kamera, bersatu hanya dalam majlis hari raya, bersatu masa nak mengundi...lepas tu balik rumah masing-masing, dok asah parang dan sabit...tu yang antara Gerakan dan Umno pun boleh bergaduh di Pulau Pinang tu.

Sebaliknya, Pakatan Rakyat lebih tulus dan kredibel dalam membawa mesej perpaduan di antara kaum. Parti-parti dalam PR semuanya tidak meletakkan asas kaum atau bangsa sebagai dasar perjuangan dan tonggak parti. Semuanya...baik PAS, PKR dan DAP...meletakkan ideologi mereka yang melampaui sempadan sempit perkauman.

PAS menerima sesiapa sahaja asal mereka Islam, bahkan kini PAS membuka ‘cawangan’ baru apabila merestui penubuhan Kelab Penyokong PAS yang mewakili golongan non-muslim yang menyokong PAS.

PKR dan DAP memang parti pelbagai kaum. Tidak seperti MCA dan MIC. Dalam PKR, ada Anwar Ibrahim, ada Gobalakrishnan dan Tian Chua juga. Itu contoh mudahlah. Dalam DAP pulak, ada Karpal Singh, ada Lim Guan Eng dan ada Tunku Abdul Aziz. Nampak jelas, semuanya parti multi racial...bukan seperti MCA, MIC dan Umno yang totok bangat perkauman sempitnya.

Inilah kekuatan PR. Sayangnya, bak kata sesetengah orang, pemimpin PR ni terlalu ‘BERLEMBUT’ dengan Umno dan BN. Dah kena belasah sampai lebam-lebam mata, dikeronyok dalam kubang ISA, difitnah dan ditohmah dengan pelbagai isu murahan yang tak betul pun...masih nak bertolak-ansur dengan Umno atau BN.

Ini yang kami golongan kelas bawahan dalam PR tak berapa nak faham...

Saya hanya melihat suatu perubahan mendasar dan drastik hendaklah dilakukan segera oleh kepimpinan PR. PR adalah milik rakyat Malaysia yang mencintai Malaysia. Slogan ‘Ketuanan Rakyat’ telah memukau jutaan majoriti rakyat, mengalahkan slogan ‘pembangunan’ tajaan BN. Jadi, jangan hampakan rakyat!

Hanya satu contoh mudah, sehingga kini saya masih tidak faham...kenapakah PR masih memberi muka kepada media yang secara terang-terangan adalah MUSUH kepada PR. Utusan tu satu hal lah, memang dah nak ‘bungkus’ pun le ni kena pulau di pembaca...tu yang lain-lain tu...TV3 dan RTM...belasahlah cukup-cukup.

Saya cukup ‘berbulu’ biji mata bila melihat berita TV3...tapi lebih berbulu segala-galanya bila melalui LDP dan di sebelah One Utama tu berdiri megahnya MEDIA PRIMA yang TV3 tu ada kat dalamnya....dalam SELANGOR pulak tu!

Saya tak tahu, apakah caranya nak mengajar TV3...nak halau, bangunan tu depa punya...tapi kena fikirlah apa-apa sahaja caranya. Umno sanggup REDAH apa sahaja jalan untuk menjatuhkan PR; takkan kita tak boleh...asalkan tak melanggar syariat Islam, bagi saya on je...

Inilah cabaran kepada PR? Jadi...ada BRANNN ke Tak ada BRANNN...kata anak muda le ni... Lu Fikir La Sendiri!

2 comments:

  1. kite tuka kerajaan!!! baru leh reform yg len2..

    bro..nak copy gambar 2..mnarik, hehe

    ReplyDelete